Een nieuwe vismaat

door Dominique Kleijwegt

Tijdens de, zeer geslaagde, Streetfishing-wedstrijd in Den Haag leerde ik (Dominique) als scheidsrechter weer wat nieuwe mede-verslaafden kennen. Met één van die verslaafden (Michael) heb ik de hele dag gezellig staan babbelen. Na het opscheppen over mijn thuiswater de Oude Rijn, waar ik vrij op uitkijk vanuit de woonkamer, stelde Michael voor om een keer mijn kant op te komen.

Waar dit soort plannen vaak stranden door een gebrek aan initiatief, verraste Michael mij afgelopen zondag met de vraag of hij dinsdagavond langs kon komen. Na de streetfishing ben ik bijna iedere dag wel langs het water te vinden geweest en ik vond dat dus geen probleem. Tijdens het maken van de afspraak vertelde Michael dat hij tijdens de Fly & Lure-beurs op het Eiland van Maurik speciaal een nieuwe hengel voor het dropshotten gekocht had, een Shimano Yasei Red, en dat deze haar vuurdoop zou beleven aan de Oude Rijn.

Naarmate de vissessie naderde begon ik wat zenuwachtig te worden. Als gastheer zie je graag dat de gasten het naar de zin hebben, en dat betekent dus dat er vis op de kant moet komen. Maar vissen laten zich nog steeds niet vertellen wat te doen, en dus kreeg ik toch wat twijfels.

Dinsdag na m'n werk werd ik opgepikt door Michael om zo weinig mogelijk kostbare visminuten te verliezen en zo reden we, de beurs besprekend, richting Katwijk. Eénmaal aangekomen werden de visspullen verzameld uit de schuur en uit de kofferbak en de hengels werden opgetuigd. Verschillende aasjes, onder andere van Reins, Fox en Berkley, waren in de tassen beland om vanavond onze vriend Sander Lucioperca te verleiden. Omdat er af en toe toch wel wat wind stond en de Oude Rijn een redelijk groot water is zijn we met 10 grams penloodjes gaan vissen. Net onder een brug aangekomen begon het te miezeren, terwijl de zon toch scheen. En zoals dan wel eens gebeurt leverde dat een regenboog op (een dubbele zelfs) en zo werd er alvast een plaatje geschoten. Ook heb ik Michael in actie met z'n maagdelijke hengel nog vastgelegd. Op die manier hadden we in ieder geval wat foto-materiaal mochten de vangsten uitblijven.

Na een goede twintig minuten, en een aantal vastlopers op afgewaaide takken, kreeg ik m'n eerste aanbeet van de avond en deze wist ik ook nog eens te verzilveren. Na een paar dappere seconden moest een heel klein snoekbaarsje capituleren. De nul was van het bord en het bewijs dat hier vis zwemt was geleverd. Maar goed ik was dus niet alleen aan het vissen. Na nog een kwartiertje was het Michael die voorstelde om te verkassen. Meestal ben ik nogal honkvast, maar nu de aanbeten verder uitbleven besloot ik om inderdaad zijn idee te steunen. Zodoende zijn we de brug overgestoken en schuin aan de overkant gaan staan van waar we waren begonnen. Voor mij was dit stuk helemaal nieuw. En zoals ik al verwachtte lag er aan deze kant van de brug veel meer troep op de bodem, wat me meteen een onderlijntje kostte.

Michael was echter een stukje verderop gaan staan en wierp zijn montage richting de huizen voor de jachthaven van Katwijk. En verdomd, binnen vijf minuten riep hij mij opgewonden zijn kant op. Zijn hengel werd ontmaagd door een tegenstribbelende vis. Toen de vis zichtbaar werd bleek het een mooie maatse snoekbaars te zijn. Al vrij snel konden we de vis landen en na de nodige tegenstand tijdens het meten en de fotosessie kon de vis weer terug in zijn element. Helemaal in de gloria bleek Michael ook te zijn ontmaagd door deze rover van 48 cm, want hij bloedde een beetje uit z'n vinger.

Nog een half uur door vissen leverde verder niets meer op, maar alles bij elkaar opgeteld was het een zeer geslaagde, voor herhaling vatbare, avond. Bij het afscheid hebben we afgesproken om tijdens de volgende sessie de Haagse grachten onveilig te maken. Heb er nu al weer zin in. Erg leuk om zo nieuwe vismaten te leren kennen.

20120911_190908
  • DSC01002
  • 20120911_200602
  • Lidmaatschap

Lid worden van de vereniging kan via deze site. Als u rechtsboven klikt komt u in het formulier om u op te geven.

Als u meer informatie over het lidmaatschap wenst klikt u op deze link.

Volg GHV

U kunt onze vereniging ook volgen via Facebook en Instagram.

Klik op de logo's om verbinding te maken.

facebook twitter

Fotogalerij

Er gebeurt veel in de vereniging.

Op deze pagina ziet u een overzicht van een aantal fotoalbums van onze activiteiten en foto's van vissen die door onze leden gevangen zijn.