Samenvatting van recente onderzoeken
Onderzoek toont aan dat wanneer kinderen interactief in aanraking komen met de natuur, bijvoorbeeld door te vissen, zij meer empathisch vermogen ontwikkelen voor alle levende schepsels. Onder én boven water!
Hieronder wordt de laatste stand (2024) van relevant wetenschappelijk onderzoek over dit thema beschreven.
In het kort:
Conclusie: Vissen en soortgelijke natuuractiviteiten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van empathie en verbondenheid met de natuur bij kinderen, wat bijdraagt aan hun waardering voor milieubehoud en positieve interacties met de natuur.
Bronnen:
Barthel, S., Belton, S., Raymond, C., & Giusti, M. (2018). Fostering Children’s Connection to Nature Through Authentic Situations: The Case of Saving Salamanders at School. Frontiers in Psychology, 9.
Shin-ichiro, A., Sajiki, T., Tamaki, Y., Awata, S., & Iguchi, K. (2012). Educational significance of fishermen’s activities providing opportunities for schoolchildren to play in streams. Japanese Journal of Limnology (rikusuigaku Zasshi), 74, 165-171.
Ahnesjö, J., & Danielsson, T. (2020). Organized recreational fishing in school, knowledge about nature and influence on outdoor recreation habits. Journal of Outdoor and Environmental Education, 23, 261 – 273.
Szczytko, R., Stevenson, K., Peterson, M., & Bondell, H. (2020). How combinations of recreational activities predict connection to nature among youth. The Journal of Environmental Education, 51, 462 – 476
Villalobos Silvas, D. (2013). Measuring an emotional connection to nature among children (Doctoral dissertation, Colorado State University).