Jong geleerd, oud gedaan

Dierenwelzijn: jong geleerd, oud gedaan

Samenvatting van recente onderzoeken

Onderzoek toont aan dat wanneer kinderen interactief in aanraking komen met de natuur, bijvoorbeeld door te vissen, zij meer empathisch vermogen ontwikkelen voor alle levende schepsels. Onder én boven water!

Hieronder wordt de laatste stand (2024) van relevant wetenschappelijk onderzoek over dit thema beschreven.

In het kort:

  1. Natuur en dierenbeschermingsprojecten: Een studie naar een salamanderbeschermingsproject in Stockholm toonde aan dat directe interacties met dieren, zoals het redden van salamanders, kinderen hielpen om een gevoel van verantwoordelijkheid en empathie voor de natuur te ontwikkelen. De interactie leidde tot langdurige gevoelens van zorg voor het milieu (Barthel et al., 2018).
  2. Vissen in onderwijscontext: In Japan worden vissersactiviteiten ingezet om kinderen kennis te laten maken met natuurlijke omgevingen. Activiteiten zoals visuitzettingen en natuurwandelingen bevorderen bij kinderen een waardering voor de natuur en het belang van milieubehoud (Abe Shin-ichiro et al., 2012).
  3. Recreatief vissen en milieubewustzijn: Een Zweeds onderzoek naar een schoolprogramma met recreatief vissen (“Klassdraget”) vond dat kinderen na deelname meer geïnteresseerd waren in natuurbehoud en vissen. Deze programma’s versterken hun milieubewustzijn en interesse in buitenactiviteiten (Ahnesjö & Danielsson, 2020).
  4. Combinatie van buitenactiviteiten: Een analyse van diverse recreatieve activiteiten, waaronder vissen, vond dat kinderen die regelmatig tijd in de natuur doorbrengen een sterkere connectie met de natuur ontwikkelen. Deze verbinding bevordert een positief ecologisch gedrag en verhoogde empathie voor natuurlijke omgevingen (Szczytko et al., 2020; Villalobos Silvas,2013).

Conclusie: Vissen en soortgelijke natuuractiviteiten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van empathie en verbondenheid met de natuur bij kinderen, wat bijdraagt aan hun waardering voor milieubehoud en positieve interacties met de natuur.

Bronnen:

Barthel, S., Belton, S., Raymond, C., & Giusti, M. (2018). Fostering Children’s Connection to Nature Through Authentic Situations: The Case of Saving Salamanders at School. Frontiers in Psychology, 9.

Shin-ichiro, A., Sajiki, T., Tamaki, Y., Awata, S., & Iguchi, K. (2012). Educational significance of fishermen’s activities providing opportunities for schoolchildren to play in streams. Japanese Journal of Limnology (rikusuigaku Zasshi), 74, 165-171.

Ahnesjö, J., & Danielsson, T. (2020). Organized recreational fishing in school, knowledge about nature and influence on outdoor recreation habits. Journal of Outdoor and Environmental Education, 23, 261 – 273.

Szczytko, R., Stevenson, K., Peterson, M., & Bondell, H. (2020). How combinations of recreational activities predict connection to nature among youth. The Journal of Environmental Education, 51, 462 – 476

Villalobos Silvas, D. (2013). Measuring an emotional connection to nature among children (Doctoral dissertation, Colorado State University).

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...